JUNGLE - DRUM & BASS
"Amikor '89 party-hõsei, Grooverider s Fabio valamikor a kilencvenes vek elejn dl-londoni (Brixton, Elephant & Castle) klubokban (leggyakrabban a Rage-ben) a hardcore-on tovbblpve, addig teljesen szokatlan ritmus-patternekkel gazdagtottk zenjket - s kergettk õrletbe a kznsget - mg nem is sejtettk, hogy e gondolatokbl nõ ki '97 Britannijnak mainstream muzsikja. Persze ahogy a techno nem Pallasz Athnknt pattant ki Zeusz fejbõl, gy a jungle sem a semmibõl jtt: gykerei a dub-ban (ritmusvilg, szub-basszusok), a hip hop-ban (szintn a ritmuskpletek, valamint az MC-k szerepeltetse) s a techno-ban (stdiprocesszus) keresendõk. Felgyorstott hip hop (nha swing, vagy bossa nova) temek, egy vgletekig leegyszerûstett, szinte trivilis basszusmenet: nagyjbl ez a jungle alap, ettõl a ponttl kezdve gazik szt a kilencvenes vek vgnek legtermkenyebb s leginvencizusabb zenei irnyzata szmos almûfajra. gy pldul a ragga-muffin voklokkal, dub-os basszusvonalakkal, reggae-hangmintkkal operl ragga jungle. Vagy a kemny temeirõl, minimalizmusrl felismerhetõ drum & bass (pl. A Guy Called Gerald, Goldie, Photek, Doc Scott, Alex Reece), mely klns kettõssget hordoz magban: az elsõ hallsra embertelen s hipergyors breakbeateket feloldjk az ezekre plõ dzsesszes elemek, ambient szõnyegek, soul-os voklok. Az emltett ambivalencia mellett a mûfaj azonnali befogadst nehezti a hagyomnyos dance 4/4-eken s konstans ritmusokon edzõdtt flek szmra szokatlan, esetenknt hrom-ngy sszetevõs poliritmia. Nmi szarkazmussal: „gy hangzik, mintha valaki a dobfelszerelsvel egytt legurulna a lpcsõn" vagy „mintha egy fllb, tzkezû fekete dobolna." Tbb zeneszeretõ s -rtõ bartunknak hossz hnapokba, nemegyszer vekbe telt, mire megbartkoztak a mûfajjal... Harmadik alirnyzat a kiss fellengzõsen hangz intelligens jungle (tudtunkkal egyetlen jungle producer sem lltotta azt, hogy buta jungle-t jtszana), mely az temeknl hangslyozottabban a trance-os bettekre sszpontost, mint pldul LTJ Bukem, Blame, valamint a rendkvl termkeny Mark & Dego kettõs, akik 4 Hero, Jacob's Optical Stairway, Tom & Jerry s Tek 9 nevek alatt is publiklnak. Persze az intelligens jungle kifejezs nem a zenszek, hanem a mdia tallmnya, marketingfogs. A techstep drum & bass elõadi szvesen hasznlnak fel indusztrilis mintkat, s munkik a techno hangzsvilghoz llnak a legkzelebb. Httreffektjeik brmelyik thriller, vagy tudomnyos-fantasztikus film becsletre vlhatnnak. A rafinltan elhelyezett break-ek nemcsak az temeken, esetenknt a dallamokon is megtallhatk (Ed Rush). A hardstep drum & bass nevhez hven elsõsorban kemnyebb, tncorientlt hangzst produkl, gyakran torztott basszusmenetekkel (Grooverider, Boymerang, Mickey Finn). Br az elsõ jungle album 1991-ben jelent meg, a mûfajt korai underground ltbõl A Guy Called Gerald Black Secret Technology cmû nagylemeze emelte ki 1994 vgn. (Õ egybknt valaha az 808 State tagja volt, tovbb 1988-as Voodoo Ray-e a Summer of Love egyik legnagyobb house slgere lett.) A szigetorszgban 1994-ben igazi õrletet vltott ki egy jungle maxi: az M-Beat featuring General Levy Incredible cmû darabjrt mr hnapokkal a megjelens elõtt szinte ostromot indtottak a lemezboltok ellen a rajongk. Az igazi mdiaszenzcit azonban Goldie 1995 õszn megjelent Timeless cmû monumentlis albuma jelentette. A siker mrtkre jellemzõ, hogy mg a lemez az angol dance eladsi listk ln llt, Michael Jackson-nak meg kellett elgednie a tizenhetedik pozcival. Mindenkppen emltst kell tennnk a jungle renegt, Alex Reece So Far LP-jrõl, mely a Blahblahblah szakri szerint a Clash 1978-as albuma ta a legjelentõsebb londoni zenei produkci. (A progresszv dance elõadinak tbbsge vlhetõen egyetrt ezzel a vlemnnyel, hiszen Reece azta is az egyik legkeresettebb drum & bass remixer. Kevert mr jra az Underworld-nek, a Model 500-nek, Kenny Larkin-nak, a UFO-nak, a Kruder & Dorfmeister dunak, de mg Neneh Cherry-nek is.) Kvetkezõ lpst a Bukem vlogatta Logical Progression (1.) jelentette. 1996 vgn a drum & bass szcna figyelme az Icons (Justice & Blame) Emotions with Intellect cmû nagylemezre sszpontosult. Az 1993-ban kszlt anyag - mivel a kiadk akkor tl avantgarde-nak talltk - hrom ven keresztl vrt a megjelensre, egyes darabjai csak dub plate-eken voltak hozzfrhetõk olyan kivtelezettek szmra, mint Fabio, vagy Mixmaster Morris. A mûfaj legutols szenzcija - a MUZIK szerint az elkvetkezõ kt v zenei arculatt meghatroz - Roni Size / Reprazent dupla album, a New Forms. Termszetesen, a techno-hoz s a house-hoz hasonlan, a jungle / drum & bass producerek s elõadk is egy-egy kisebb kiad (label) cmkje alatt csoportosulnak. Nhny, a fontosabbak kzl: Metalheadz (Goldie, Wax Doctor, Peshay, Hidden Agenda, Doc Scott, J Majik, Kemistry & Storm), Goldie hangmrnknek, Rob Playford-nak a tulajdonban ll Moving Shadow (PFM, Omni Trio, Flytronix, JMJ & Richie, Hoax, E-Z Rollers, Tekniq), az LTJ Bukem ltal fmjelzett Good Looking / Looking Good (Artemis, Odyssey, Source Direct, Blame s az elmaradhatatlan MC Conrad), Grooverider cmkje, a Prototype Recordings (Boymerang, Ed Rush, John B). Igen sznvonalas munkkat jelentet meg a Creative Source (Intense, Big Bud, Origination), a Precious Material (Nautilus, Jazz Juice, Astral Vibes), a S.O.U.R. (T Power), a Basement Records (Justice, Mystic Moods), a Timeless Recordings (KMC, Future Bound), valamint a Creative Wax (Underwolves, Tango). Egyb kiadvnyaik mellett alkalmanknt zsenilis drum & bass darabokkal jelenik meg a piacon az R&S (The Original Playboy, Jacob's Optical Stairway), a Hard Hands (Lab Rat, Leftfield, Pressure Drop), a Creation Records (One True Parker), az XL Recordings (Johnny L), a Junior Boy's Own (Ballistic Brothers), a Filter (Amalgamation Of Soundz), a Mo' Wax (Plug), a Cup Of Tea Records (Statik Sound System, Ratman), a sheffieldi WARP (Link, Squarepusher), a Virgin (Photek, Source Direct) s a Talkin' Loud (Roni Size / Reprazent) is. Ahogy a house Chicago szltte, vagy a trance Frankfurt, gy a jungle / drum & bass Londonhoz kthetõ, ahol manapsg mr a McDonald's-ekben is ez szl. Lehet, hogy meglepõen hangzik, de a legnagyobb jindulattal sem nevezhetjk undergroundnak azt az irnyzatot, mely foci EB-k szignljt, vagy tv reklmok zenei alfestst adja. Ha mondhatjuk azonban valamirõl, hogy pozitv rtelemben vlt mainstream-m, gy e mûfajrl nyugodtan llthatjuk ezt. A szokatlan jelensg okai visszavezethetõk a nagy kiadk bersgre, akik mg underground ltben vsroltk fel a mûfajt, ugyanakkor a szerzõdõ elõadk mûvszi nllsgukat teljes mrtkben megõrizhettk. gy kerlte egyelõre el a drum & bass a house sorst, a teljes kommercializldst. Napjainkra vilgoss vlt: a drum & bass lesz az az irnyzat, mellyel a progresszv dance muzsikk polgrjogot nyernek az idõsebb zenehallgatk krben is. LTJ Bukem lemezeivel kapcsolatban vgzett piackutatsok egyrtelmûen jelzik: a negyvenes korosztly ugyangy vsrolja kiadvnyait, mint a huszonvesek. A mûfajban rejlõ lehetõsgeket bizonytja, hogy manapsg szinte mindenki mert belõle, gy az olyan gniuszok, mint az Aphex Twin, vagy Paradinas (m-ziq). Meg az is, hogy a vilgon jabb drum & bass kzpontok alakulnak ki, ilyen pldul Toronto. Az elõadk se kizrlag angolok mr: a mûfaj hrnevt regbti az amerikai Jamie Myerson, a nmet Bassface Sascha, vagy a Doppelgnger, meg az olyan vlogatsok, mint a Soundz of the Asian Underground, de ismernk francia, grg, ausztrl, sõt, tbb gretes hazai prblkozst is. Szval, ha minden gy megy tovbb, t v mlva a drum & bass eljut a magyar nagykznsghez is... "
Kmlõdi Ferenc - Pnczl Gbor |